Zimné počasie je nevyspytateľné. Keď sa tešíme na zimu, tak sú nulové teploty, inokedy to podceníme a príde krutá zima. Vodiči by sa však mali pripravovať na toto obdobie čo najprecíznejšie. Jediné, čo je v kontakte s vozovkou a čo drží auto na ceste sú kolesá, respektíve pneumatiky. O nich si povieme v článku najviac, no stručne sa pozrieme aj na kvapaliny, bežnú kontrolu a vhodné autodoplnky.
Dobre zvážte, čo obujete
Sú ľudia, ktorým stačí na zimu sada ojazdených pneumatík od suseda, či kamaráta. Možno pokutu za ne nedostanete, ale v kolíznej situácii sa môže stať, že staré gumy vás jednoducho nepodržia. Ak boli gumy dlho a zle uložené niekde v chladnej garáži, zmení sa ich tvar a tým aj jazdné vlastnosti, či dokonca hlučnosť.
Riaďte sa pravidlom 4/4/4 – To znamená, že všetky 4 kolesá prezúvajte naraz a s rovnakou značkou pneumatík. Používajte ich maximálne 4 roky. Garantovaná bezpečnosť pneumatík je do hĺbky 4mm dezénu.
Naučte sa, čo to znamená
Pozreli ste sa na pneumatiku zboku? Je tam toľko nápisov, že určite všetkým nerozumiete. Niektoré hovoria o výrobcovi, iné o veku, či rozmeroch a typoch gúm. Čo je pre kupujúceho zákazníka dôležité?
Pri kúpe aj nových gúm z pneuservisu si skontrolujte dátum výroby. Ten musí byť viditeľný na každom kuse a je väčšinou v elipse formou čísla týždeň/rok.
Aby ste ich mohli použiť na vaše disky, musíte mať presný rozmer. Ten je okrem značky pneumatiky písaný tým najväčším písmom.
1 – šírka pneumatiky, 2 – pomer výška:šírka gumy v %, 3 – konštrukcia, 4 – priemer rafika v palcoch, 5 – index nosnosti, 6 – index rýchlosti
Prečo je rozdiel v cenách ?
Samozrejme o niečom hovorí aj samotná značka výrobcu. Ale hlavne by sa v cene mala odzrkadliť kvalita. Tá sa u pneumatikách značí výrazom adhézia, čo znamená priľnavosť k vozovke.
Adhézia je ovplyvňovaná hlavne vzorom pneumatiky, hĺbkou dezénu, samotným materiálom a chemickým zložením, ale aj rozmerom styčnej plochy, či tlakom nahustenia. Vidíte, že je naozaj veľa faktorov, od ktorých je pneumatika „závislá“.
Čím precíznejšie sú vyrobené, tým by mali byť kvalitnejšie a poskytovať väčšiu bezpečnosť. Preto odporúčam kupovať pneumatiky aspoň zo strednej cenovej kategórie.
Nebojte sa prezúvať skôr
Síce sa na suchých cestách derú zimné pneumatiky o niečo viac ako letné, pretože sú mäkšie, nebojte sa toho. Nie je to tak rapídne, aby ste za dva jesenné sychravé mesiace zodrali celý plášť. V jesenných dňoch sa teplota mnohokrát blíži k nule a na mostoch, či v blízkosti rieky môže byť nepríjemná námraza, ktorá v kombinácii s letnými pneumatika rozhodne zapríčiní šmyk.
Ak máte dostatok financií na náhradné plechové disky, odporúčam zvoliť možnosť obutia zimných pneumatík na ne. Pneumatika sa za každým prezúvaním z disku na disk deformuje v takej miere, že po niekoľkých rázoch môže byť vnútorná konštrukcia kordu značne oslabená.
Napokon hlbší dezén vám odvedie vodu rýchlejšie a preto v daždivom období pred zimou uspeje aj zimná pneumatika na vozovke. Je len na vás, kedy sa rozhodnete prezuť svoje autá. Ešte dodám, že každá zimná pneumatika má kvôli svojim vlastnostiam vplyv na spotrebu paliva. Tá je pri rôznych modeloch odlišná, no priemerne sa pohybuje okolo 0,5L/100km. Keď si zvážite pre a proti určite mi dáte za pravdu, že pre pár centov sa neoplatí znižovať svoju bezpečnosť jazdením na letných.
Výhody zimných pneumatík:
- lepšia priľnavosť pri nízkych teplotách
- kratšia brzdná dráha na snehu
- lepšia akcelerácia
- dobrá smerová stabilita
Nevýhody:
- vyššia hlučnosť oproti letným
- mierne vyššia spotreba
Koniec koncov ich musíte mať
Ak patríte medzi „expertov“ čo jazdia aj v zime na letných, tak verte, že sa vám to nemusí vyplatiť. Zimné pneumatiky sú povinné:
- Ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu na oboch nápravách (vozidlá do 3,5 tony)
- Ak na vozidle nemáte zimné pneumatiky a jazdíte po zasneženej vozovke, môžete prísť až o 60,- EUR.
- Polícia vám môže zakázať pokračovať v jazde ďalej
Zhrnutie zimných pneumatík
Meňte všetky štyri pneumatiky naraz s rovnakým typom dezénu a rozmerov. Prémiové značky sú drahšie z dôvodu lepšej bezpečnosti a komfortu z jazdy pri použití ich pneumatík. Nekupujte ojazdené gumy, pretože guma môže byť stará a opotrebovaná. Platí pravidlo, že čím hlbší dezén, tým lepšie vlastnosti. Ak jazdíte každý deň, oplatí sa investovať do drahších typov, ktoré vydržia viac kilometrov. V opačnom prípade, ak jazdíte zriedka, môžete si dovoliť aj lacnejšie značky. Každá musí totiž spĺňať základné bezpečnostné predpisy.
Čo ešte treba okrem pneumatík
Batéria
Aby ste vôbec naštartovali musíte si zabezpečiť dobrú batériu. Tie sú v zime dosť háklivé a aj napriek novým bezúdržbovým si predsa len pozornosť zaslúžia. Ak auto dlhšiu dobu stojí a jazdí sa len na krátke vzdialenosti, batéria nemá dostatok času na dobitie a preto v tuhých zimách môže zoslabnúť natoľko, že nebude mať silu pretočiť váš motor. Preventívne si pred zimou batériu nabite.
Stierače
Najviac vedia gumičky stieračov strhať naše ženy, ktoré bez ohľadu na množstvo ľadu ich veselo zapnú. Po jednom takomto incidente sa vám na gumkách vytvoria ryhy a v noci oproti idúcemu autu neuvidíte nič, len osvetlené pásiky vody. Dbajte na to, aby ste mali dôkladne očistené a rozmrazené okno predtým ako ich zapnete. Nepoužívajte ani lacnú vodu z obchodných centier. Síce vás nalákajú na dobrú cenu 2,-EUR/5 Litrov, ale kvapalina obsahuje také zloženie, z ktorého môže gumička mierne stvrdnúť, čo spôsobí nepríjemné vŕzganie a skákanie stierača po okne. Neverte ani tomu, že je nemrznúca do -40°C. Mne pri miernych mínusových teplotách robila „kvietočky“ na skle.
Žiarovky a reflektory
Počas mokrej zimy je cesta mnohokrát posolená a „čierno-čierna“! Svetlo pohlcuje natoľko, že sa vám takmer zdá , akoby ste zabudli zapnúť svetlá. Očistite si dôkladne zasolené predné reflektory a vymeňte si žiarovky. Staré zadymené strácajú svoju svietivosť. Najvhodnejšie sú žiarovky so zvýšenou svietivosťou. V rýchlostiach nad 50 km/h je svetlená vzdialenosť do 10 m nebezpečne krátka a to ešte treba dávať pozor na snehom pokrytú vozovku.
Zhrnutie
Dolejte nemrznúcu chladiacu kvapalinu, nemrznúcu zmes do ostrekovačov, skontrolujte tlak v pneumatikách, skontrolujte všetky žiarovky a svetlá. Vhodná by bola aj návšteva servisu, kde si nechajte skontrolovať brzdy (tie dostanú v zime priadne zabrať – soľ), geometriu podvozku, ale aj tlmiče.
TIP: Nezabudnite si dať auto na jar umyť aj v časti motora a podvozku. Soľ sa totiž dostane počas dlhej zimy všade!
Prajem vám veľa najazdených kilometrov bez šmyku.