Temný stredovek, mor, choroby, ale aj rytieri, hrady a krížové výpravy. A niekde medzi tým vy. Muž, ktorého sila je dokonale smrtiaca…
Úvodom
Herný svet má veľa svojich hrdinov. Herné postavy, ktoré sa stali symbolom svojej doby, spomeniem napr. Laru Croft. Lara sa stala symbolom ženských herných postáv, symbolom začínajúcej 3D éry a mnohých iných vecí. No a keď spomínam hrdinou rôznych herných sfér, tak na poli virtuálnych zabijakov do roku 2007 vládol jednoznačne Hitman. A čo bolo v roku 2007? Prišiel charizmatický, chladnokrvný, skvelý zabijak – Altair Ibn La´ahad a s ním prvý diel vele-úspešnej série Assassins Creed.
Dej
Desmond Miles bol obyčajný muž. Obyčajný barman. Až kým sa nestal obeťou únosu. Preberá sa v tajomnej miestnosti, nevediac čo s ním bude. Tajomný profesor Vám vysvetľuje, že vás teraz vlastní spoločnosť Abstergo, zaoberajúca sa výskumom, farmáciou, obchodovaním a pod. Majú vás preto, že vo vašom DNA sa nachádza cenná informácia o istom artefakte. Tajomný stroj Animus, do ktorého sa uložíte, totiž dokáže preniknúť do DNA užívateľa, tam do jednotlivých pamäťových blokov, ktoré si so sebou nesieme od našich predkov. No a práve Desmondov predok z ďalekej minulosti mal tento tajomný artefakt v rukách. Desmond sa tak proti svojej vôli musí vteliť do svojho dávneho predka Altaira, aby Abstergu priniesol cennú informáciu.
„Nothing is true, everything is permitted“ Al Mualim
Altair nieje obyčajný muž. Altair je od detstva cvičeným zabijakom. Je členom rádu Assasínov, jeden z najlepších bojovníkov, učenec a obľúbenec majstra Al Mualima. Je temný stredovek, svetom lomcuje čierny mor, kresťanstvo zažíva jedno zo svojich najlepších období. Do svätej zeme mieri jedna karavána za druhou a 3. krížová výprava pod vedením Richarda Levie srdce úspešne dobýva saracénske postavenia.
Altairov príbeh začína paradoxne smrťou. Aspoň rituálnou. Po jeho kolosálnom zlyhaní, ignorácii rádových pravidiel a arogancii odrazu stoja pred bránami Masyafu, doteraz utajeného pred zrakmi, križiaci vedení Robertom de Sable, vodcom templárov. Aj keď sa ich podarí odraziť, vinník musí byť potrestaný. Za smrť brata, za arognaciu a za prezradenie bratstva musí Altair zomrieť. Nie však fyzicky. Altair je degradovaný, prichádza o svoje postavenie aj o výsady a zbrane. Dostáva novú šancu sa vypracovať, dokázať sebe aj ostatným, prečo je najlepší z nich. Musí nanovo pochopiť účely a ciele bratstva, ktorého je členom. Váš vodca Al Mualim už má pre vás 9 cieľov – 9 životov na odčinenie Altairovho zlyhania. A tak začína vaše putovanie svetom Assassins creed.
Hra je rozdelená do piatich obrovských lokácií, každá ovládaná inou frakciou. Ako prvá je to hrad Masyaf a priľahlá dedina, ktorú ovládajú Assassíni, ďalej je to mesto Damašk (saracéni), Acre (križiaci), Jeruzalem (kráľovskí vojaci) no a napokon Kráľovstvo (všetci menovaní). Mestá sú rozdelené na štvrte a každú štvrť ovláda nejaký váš cieľ. Po každom cieli sa musíte vrátiť na Masyaf po ďalšie inštrukcie a vyjasnenie príbehu. Každý z nich zapadá do dokonalej mozaiky príbehu, každý z nich má svoje poslanie. Po každom zabitom cieli dostávate späť časť svojej výbavy a aj vyššiu prestíž. Nutné je svoje ciele najskôr vypátrať. Na to slúži ústredňa, v každom meste jedna, kde vám brat zadáva pokyny.
Nasleduje pomerne stereotypná časť hry – pátranie. Vypátrať váš cieľ zaberie pomerne krátko času, lenže ak si dáte záležať, tak to môže chvíľku trvať. Pátranie zahrňuje odposluch obchodníkov, vyberanie kapies, likvidáciu vybraných cieľov, pomocné práce pre vašich bratov výmenou za informácie a pod. K tomu je dôležité oslobodzovať občanov mesta, ktorých šikanujú stráže. Tí vám neskôr z vďačnosti pomôžu k úteku.
Inak je mesto pomerne dosť nudné, chýba databáza miest, budov či postáv, tak ako tomu bolo v neskorších dieloch. Okrem pátrania totiž môžete len zbierať vlajočky jednotlivých frakcií, synchronizovať si vyhliadky, alebo likvidovať silných templárskych vojakov rozmiestnených po meste. Problém hry je však v tom že vás za tieto vedľajšie úlohy nijako neodmení, takže vás ani nijako nemotivuje ich plniť. Istou satisfakciou je zvyšujúci sa počet životov, no tie sa dajú získať aj oslobodzovaním, úspešnými súbojmi a pod.
I keď má hra nejaký ten rok, na jej vzhľade to rozhodne nevidno. Nečudo – svojho času to bola hra preverujúca HW nejedného PC. Vo všeobecnosti je to hra veľmi pekná, ak vás neodradí jednotný farebný filter púšte. Všetko je ťahané do pieskového tónu farieb. Mám dojem že najžiarivejšia farba je červená na Altairovej bedrovej stuhe.
Čo sa týka zvuku, ten je na veľmi slušnej úrovni, mal som možnosť hrať českú verziu, ktorá má aj český dabing na čele s geniálnym charizmatickým Martinom Stránským. Ak by ste nevedeli, je to muž dabujúci postavu Bendera v seriáli Futurama. Celkovo Ubisoft stavil na istotu. Známi herci dabujúci postavy, neopozerané lokácie deja, hudba od herného mága Jespera Kyda, dobrá hrateľnosť inšpirovaná Princom z Perzie. Hoci Altaira prevalcoval jeho nasledovník Ezio Auditore (Assassins Creed 2), mnoho skalných fanúšikov ani dnes nedá dopustiť na veľmajstra Altaira.
Celkový dojem z hry je veľmi pozitívny. Nie je to síce tak kvalitná hra, ako jej pokračovania, no aj tak je to veľmi kvalitný herný zážitok. Ak sa nenecháte odradiť stereotypom, odmenou vám bude samotný počiatok epickej ságy zvanej Assassins Creed. Ako to vlastne všetko začalo, prečo je o tajomný artefakt – úlomok raja – taký záujem, čo sa stane s Desmondom Milesom v zajatí a mnoho iného. Takže priatelia – druhý diel Replay už vyčerpal prídel slov, azda len – bavte sa, hrajte sa, vek je len číslo a hry ako táto si nezaslúžia zapadnúť zabudnuté. :)