Barcamp v Žiline je čoraz viac populárnejší. Hovorí o tom hlavne návštevnosť tohto podujatia, ktorá z roka na rok stúpa. Už na minuloročnom, v poradí štvrtom Barcampe v Žiline, bola skvelá atmosféra a kopec zaujímavých ľudí. Za ten rok som toho zažil na internete (a to hlavne na twitteri) veľa. Nadviazal som nové kontakty, ale všetko iba na online úrovni – Barcamp je ten pravý event, na ktorom stretnete týchto ľudí alebo nájdete nových osobne. Poďme si zrekapitulovať, čo sa udialo na piatom ročníku tohto neformálneho stretnutia.
Žilina Barcamp 9. júna 2012
Tak klasicky to začalo prípravou deň vopred, hlavne nabíjaním všetkých batérií, pretože mobil, foťák aj notebook je počas celého dňa vyťažený naplno. Ak chcete byť v obraze aj s inými prednáškami, na ktorých nie ste – stačí pozrieť twitter. Tam sa určite dozviete pod hashtagom #barcampza tie najzaujímavejšie hlášky a myšlienky.
Vráťme sa ale na začiatok. Pokojne som chcel prísť na Stanicu Zárečie, čo bolo miesto konania BC, ale ako vždy som to úplne nestíhal a preto nejaké dohodnuté stretnutia ešte pred oficiálnym začiatkom som nestihol. Nuž času bolo aj tak dosť – pomedzi prestávky. Zaregistroval som sa, kúpil niečo na bare a s kamarátom som smeroval na prvú prednášku.
1. Kreatívny marketing z pohľadu grafického dizajnéra
Prednášal Richard Gravecz a hovoril o svojom živote: kde študoval, na čom pracoval a potom sa pustil do zaujímavých projektov – skenovanie ovocia na kopírke, promo akcia s mandarínkami (nízkorozpočtová kampaň) a vytvorenie fontu z kancelárskych sponiek. Zaujímavé veci, zaujímavo hovoril, no pravdepodobne tréma z prvého vystúpenia mu trošku porušila celkový dojem prednášky. Nevadí, klobúk dole, že išiel pred kritické publikum ukázať svoje práce!
2. SEO 2012
O tom, ako sa majú efektívne optimalizovať stránky nám prišiel povedať Vladimír Rejholec, možno ho skôr budete poznať pod nickom @exot. Hovoril veľmi plynulo a dobre, avšak plná prednášková miestnosť začínala mať čoraz nepriaznivejšie podmienky pre vychutnanie si všetkých informácií. Bola spojená s barom na Stanici, a tak miestami bolo počuť kávovar či iné hluky z obsluhovania zákazníkov.
3. Ako vybudovať úspešný eshop
Keďže sme s kolegom kvôli teplu už naozaj nemohli vydržať na exotovej prednáške, skúsili sme stihnúť koniec na S1, kde prednášal Michal Král z pixmanie. Prišli sme naozaj len na pár slide-ov, takže sme toho moc nemali. No zaujímavé rady ako používať A/B testovanie pre svoje stránky, či heatmapy, livechat a podobne boli v celku zaujímavé.
@michalkral videla som iba koniec ale aj to stalo za to. Konecne nieco k veci na #barcampza
— Eva Homolova (@eva_homolova) June 9, 2012
4. Web design in HTML editor
Ivan Potančok z Vibration.sk nám ukazoval svoje nástroje, ktoré používa pri zefektívňovaní práce. Poskytol toľko dobrých programov a stránok, že človek mal problém to v tej rýchlosti registrovať. Hodilo sa každému pero a papier, prípadne fotoaparát. Na konci menšia diskusia o tom, prečo a kedy používať Photoshop. Koncom prednášky totiž Ivan hovoril o tom, ako jednoduchšie sa dá nakódovať koncept stránky v HTML+CSS a reagovať tak oveľa rýchlejšie na požadované zmeny od zákazníka, ako v prípade návrhu vo Photoshope a následného rezania a kódovania. Samozrejme poznamenal, že určité veci je nutné nadizajnovať v PS… No videl som, že niektorí členovia z publika nesúhlasne krútili hlavami.
Obedná pauza
Konečne sme sa dostali do bodu neformálnych stretnutí pri bare, či vonku na čerstvom vzduchu. Bagetky od organizátorov boli ako vždy perfektné a osobné stretnutia ľudí známych len cez twitter sa mohli začať.
Očividne sme sa niektorí hľadali dlhšie, ale našli sme sa. Pokecali o ceste a o rôznych iných blbostiach. Barcamp je naozaj dobrá príležitosť na takéto „spojenia“ kontaktov. Človek sa potom v komunikácii online nemusí správať tak oficiálne a vie, „čo si môže dovoliť povedať“. Aj keď sa už na mieste rozoberali poriadne veci:
s @andysynak sme uz stihli prebrat aj sexualny zivot futbalistov :D #BarCampZA
— Zoltan Mitlik (@mitlik) June 9, 2012
5. Návod na kúpu Porsche pre geekov
Stretol som Martina Adamka, autora tejto prezentácie ešte cez obed a nedalo sa mi ho nespýtať, o čom to bude. Čakal som, že to bude motivačná prednáška, ako si naň zarobiť peniaze… ale netrafil som. Skutočne, ako to aj názov hovorí, išlo o úsmevnú ukážku toho, ako postupovať, keď už ste si so svojimi projektami na takéto auto zarobili. Myslím, že na prednáške som videl iba jedno dievča. Všetci ostatní boli muži, samozrejme s chuťou kupovať Poršá :]
6. Prečo je väčšina reklám sračka?
Z jednej odľahčenej prezentácie do druhej. Tentokrát veľmi atraktívne podanej práve v prístupe prezentátora: Radovan Adrej Grežo, sa podelil s nami o 13 tipov, ako vytvoriť kvalitnú reklamnú sračku. Zaklincoval to ihneď na začiatku, kde definoval pojem sračka z wikipédie.
Najviac tweetov sa samozrejme uverejňovalo počas tejto prednášky, tak tu sú niektoré z nich:
Veľa vecí sú sračky, lebo len z masy môže vzniknúť niečo výnimočné.— Radovan Grežo#BarCampZA
— Michael Jurkovič (@m_jurkovic) June 9, 2012
@andrejdwin 13 tipov na sračkovu reklamu, skvelé, niekedy až neviem kedy ide o iróniu :D #barcampZA — Yannis Dimitriadis (@YD_esign) June 9, 2012
Super Mario v polke hry: „Ja to jebem, ja som len instalater.“ #BarCampZA — Ďuri Figura (@durifigura) June 9, 2012
. @andrejdwin uplne zabija prednasku! #top #barcampza — Ján Jaďuď (@janjadud) June 9, 2012
Pauza / Tombola
Po náročnej prednáške na bránicu, sa šla žrebovať tombola do S2. Nedalo sa nevšimnúť si chalanov, ktorí pred touto miestnosťou vonku, už od rána maľovali grafitti na stenu. Začínalo to náčrtmi a končilo to umeleckými dielami, naozaj krásne oživenie starého ošarpaného múru.
7. Silicon Valley
Po tombole ostalo veľa ľudí sedieť na svojich miestach S2, aby si pozreli 3 mesačný výlet Michala Trubana z Websupportu v Silicon Valley. Spomínalo sa hlavne prečo sa tam Michal dostal – vyhral súťaž Startupov so službou Nicereply. Celkový život a popis severnej Kalifornie bol veľmi zaujímavý. Ukázal nám fotografie zo spoločnosti Google, Apple, či Facebook. Každý deň sa zúčastňoval rôznych konferencií a stretnutí práve o zrodení startupov. Čísla sa tam vraj počítajú v úplne iných sférach ako u nás…
Zaujímavá bola konečná malá diskusia, kedy sa rozoberalo postavenie firiem na Slovensku a prípadne v Silicon Valley. Napríklad, že kde by mohla byť teraz firma azet, alebo aj samotný Websupport, keby sa rozbiehali práve tam. Michal dokonca dal aj niekoľko príkladov „čínskeho obchodníka“ s firmičkou, ktorý nemal o moc lepšie nápady, ako niektorí naši chalani, ale trh a podmienky v tamojšej lokalite ho vytiahli do špičky sveta. “
„S predajom startupu za 30.000 dolárov sa v Silicon Valley netreba ani chváliť, je to takmer na smiech. Porovnajte si len taký instagram, za ktorý získali 1 miliardu…“
Motto #BarCampZA „fail harder!“ by @andrejdwin & @michal_truban
— Yannis Dimitriadis (@YD_esign) June 9, 2012
#BarcampZa bol cool! Najlepšie dojmy sú z prednášok od @exot,@bohumilstejskal a @andrejdwin – miestami veľmi poučné a veľmi inšpirujúce! :)
— KreaPoint (@KreaPoint) June 9, 2012
BarCamp v Žiline sa vydaril.Super prednášky (najlepšia od @andrejdwin ) plus som spoznal kopu nových ľudí.Určite prídem aj o rok #barcampza
— Michal Majzlík (@michalmajzlik) June 9, 2012
Bye bye Zilina, na cesteICckom smer BA. BarCamp dopadol na vybornu. Dik #barcampza
— Pika (@pikulikjuraj) June 9, 2012
Kto nebol na #barcampza moze lutovat! Ani domov sa mi nechcelo ist.
— Pavol Hustý (@hasty101) June 9, 2012
Keď sme už pri tom, pozri môj twitter @andysynak / @_endy_sk a možno sa o rok socializujem pri bare aj s tebou :]