Affiliate marketing je na Slovensku dosť opomínaná téma. V posledných rokoch sa to však začína meniť. O tom, ako to fungovalo a aktuálne funguje sme sa porozprávali so Štefanom Polgárim.
Ak ste už niečo počuli o affiliate marketingu, ale neviete presne, čo to znamená, predstavím vám to teraz na mojom príklade blogera.
Ide o online spôsob predaja produktov alebo služieb cez sprostredkovateľa. Teda je to forma reklamy, pri ktorej obchodníci ponúkajú napríklad blogerom (alebo iným majiteľom webov) nejaký zaujímavý affiliate program.
Bloger potom dostane finančnú odmenu za privedenie návštevníka, ktorý na webových stránkach predajcu musí vykonať nejakú akciu (kúpa tovaru, služby alebo ďalšie akcie podľa dohody kampane).
Systém zaznamenáva z ktorého blogu (webovej stránky) klient prišiel a na základe týchto informácií prirátavajú blogerom body, ktoré sa po čase dajú premeniť na peniaze.
Ako to funguje na Slovensku mi vysvetlil Štefan Polgári.
Affiliate marketing je na Slovensku dosť opomínaný. Čím to je?
Ja si myslím, že to je históriou. Na Slovensku pôsobilo viac sietí a viacerí sa to tu pokúšali rozbehnúť, no neúspešne. Všetci si mysleli, že to bude “quick win”, ale to bola chyba. My, už teraz skoro 4 roky, bojujeme za affiliate ako u inzerentov, tak publisherov.
Takže to iným sieťam nefungovalo?
Presne tak. Prišli sem ako veľká voda. Zlákali inzerentov na provízny model, spustili kampane a … a nič sa nestalo. Mediálny trh na to nebol pripravený. My sme to tu všetko budovali viac-menej od začiatku.
Affiliate proste zanechal zlý dojem neefektívnej resp. nefunkčnej veci, hlavne v očiach inzerentov. A podobne to bolo aj s publishermi.
Mohol by si viac opísať v čom bol problém?
Ak sieť spustí neefektívnu kampaň, tak publisheri na nej nič nezarobia. Zbytočne zaberú reklamné miesto kampaňou, ktorá nezarába. A to bol v prvopočiatkoch problém aj na Slovensku. Spúšťali sa kampane, ktoré nedávali zmysel. Sieťam resp. ich manažérom chýbal know-how. Proste nevedeli, ako sa to má robiť.
Potom boli smutní všetci – inzerenti, lebo im bolo prisľúbené niečo, čo skúsený človek vie, že nie je splniteľné. A tak isto publisheri – nasadili kampane, ktoré neboli efektívne. To je ďalšia vec, čo skúsenosť a know-how vie eliminovať.
Dognet ako taký tiež nie je pobočkou veľkej medzinárodnej siete. Odkiaľ ste potom mali potrebné skúsenosti?
Výhodu sme mali v tom, že ja osobne som poznal affiliate marketing zo strany publisherov. Sám som bol publisher a vedel som, čo funguje a čo nie. Samozrejme, na začiatku sme spravili aj my veľa chýb a úprimne, ani dnes to nie je bezchybné.
Kto tvrdí, že nerobí chyby, tak klame :)
Bolo to ale veľmi ťažké. Nemal som sa koho opýtať, čo a ako. Všetko sme museli nastaviť samostatne, všetko vymyslieť, naprocesovať. Začiatok bol ťažký, no vydržal som a to bolo kľúčové. Iné siete to proste vzdali, ale my sme bojovali.
Tým pádom poznáš sieť ako svoje “dieťa”, však?
To je pravda, nič nás nezaskočí a všetko je také, ako si to nastavíme. Nemusíme počúvať centrálu a vieme celý biznis “ohnúť” na regionálne pomery. Totižto stav affiliate marketingu je v rôznych krajinách diametrálne odlišný.
V čom je Slovensko špecifické?
No, hlavne tým, že je tu iné zloženie médií. V ČR drží trh viac menších hráčov. Na SR to je niekoľko mediálnych domov a tie generujú 60-70% trafficu. Veľké média držia líniu predaja bannerov a pozícií modelom CPM alebo maximálne CPC. Do affiliate nechcú ísť. Ale to je taká téma, že by o tom mohol byť samostatný rozhovor :)
Aká je teda situácia aktuálne?
Už to je lepšie. Inzerenti začínajú aj samostatne vyhľadávať affiliate siete a otvárajú túto tému. Tak isto aj médiá, publisheri, riešia affiliate často ako prioritu.
V sieti Dognet vyvíjame pre veľké mediálne domy nástroje, ktoré vedia na portáloch nasadiť a automaticky sa zapoja do affiliate kampane. Nejde však o klasické bannerové pozície, skôr alternatívne.
Napríklad máme systém AITA (automatic-in-text-affiliate), ktorý dopĺňa affiliate odkazy do textu. Tiež máme systém BANEA na produktové bannery. Aktuálne pracujeme na nástroji Xara, ktorý bude slúžiť na vytváranie XML katalógových webov. O tom som však písal už aj na blogu.
Aké je ďalšie smerovanie siete?
Aktuálne naplno pracujeme na tom, aby sme mohli zapojiť veľké média a aby sa pre nich stal affiliate ďalším dôležitým zdrojom príjmu. Robíme veci ako keby “za nich”. Všetko preto, aby sa pripojili. Zvýšením objemu transakcií sa potom ľahšie získajú aj noví, veľkí inzerenti.
Novinkou je aj pripravovaný vstup siete na maďarský trh. To je zaujímavá informácia hlavne pre české a slovenské eshopy, ktoré chcú na tento trh expandovať.
Ďakujem za rozhovor.
Ak si aj ty bloger a máš nejaké skúsenosti s affiliate marketingom, napíš komentár, budeme radi ak sa o tejto téme bude viac hovoriť.