Tí z nás, ktorí mali šťastie poznať niekoho, kto bol vlastníkom konzoly Sony Playstation, či nedajbože sami jednu vlastnili isto nebolo neznáme meno Colin McRae. Nebudem vás naťahovať a rovno vám poviem, že sa jedná o škótskeho pilota WRC špeciálov a niekoľko násobného majstra sveta v tejto kategórii. Znalci si budú pamatať duo McRae/Grist ktorí vyhrávali na Subaru Impreza či Forde Focus jednu etapu za druhou.
Ale nie o tom je tento článok samozrejme. Colin McRae totiž svoje meno prepožičal hre. A nutno podotknúť že veľmi úspešnej hre. Z hry sa stala séria na ktorej Codemasters zarábala až do roku 2006. Vtedajší Colin bol prepadák a tak sa vývojári ubrali iným smerom a k zvučnému menu sa vrátili v roku 2007 titulom Colin McRae: Dirt.
Veleúspešnú hru vtedy kazilo iba neisté ovládanie, ale šlo o skutočné grafické orgie na najlepších strojoch sveta. Pokračovanie sme mali na stoloch v roku 2009 – Colin McRae: Dirt2 a bohužiaľ už bolo jasné, že je to posledná s týmto menom. Colin McRae totiž tragicky zahynul v roku 2007 aj so svojím synom, keď havarovali na helikoptére. Dirt 2 bolo teda niečo ako parte avšak kvalitné. Festivalová atmosféra, skvelý soundtrack a grafika ako v nebi.
Nuž keďže jedna legenda je mŕtva, treba ju nahradiť druhou a Dirt 3 je už názvom bez CMR. Kto ale nahradí Colina? Nikto menší ako internetový obľúbenec, jazdec WRC ( i keď nie veľmi úspešný) freestylový jazdec Ken Block. Voľba napohľad nelogická ale… Ken Block je američan a je to v podstate cirkusant. Je to meno ktoré predáva (založil firmu DC) a tak sa celá hra točí skôr okolo freestylu ako okolo WRC. Američanov nebaví pozerať WRC, a práve preto sa Codemasters (britská firma) rozhodol uvažovať proamericky.
Hra stavia mna magickom čísle 3. všade samé trojuholníky, v loadingu, v menu ba aj v logu hry. Nutno podotknúť že menu vyzerá ozaj frajersky až priamo chlapsky :) avšak pri prvotnom spustení vás musí lákať len voľba Options a ovládanie. Rovnako je dobré hneď, prípadne po pár cvičných jazdách nastaviť pomocné systémy ako ABS alebo trakčnú kontrolu. Aj skúsených virtuálnych pilotov hra môže nepekne prekvapiť to mi verte. Tvorcovia výrazne zapracovali na ovádaní, takže hra je o malinko ťažšia ako predchodcovia ale nie je to žiadny extrém. Chce to len cvik a trpezlivoť.
Už v deme sa však ukázalo čo majú tvorcovia v rukách – engine EGO, ktorý si premiéru odbyl v iných závodoch od Codemasters (GRID,Dirt 1 a 2, F1 2010) je dotiahnutý do dokonalosti. okolitá krajina je nádherná, prepracovaná a verte že nič podobné tu ešte nebolo, príroda je dychberúca a modely áut zdarne sekundujú. Efektami sa nešetrilo a tak si naplno vychutnáte pocit rýchlej jazdy, lietajúceho štrku či nedajbože dielov vozu. Za zmienku stojí aj počasie, jazdí sa za slnečna, za dažďa, v noci, za sneženia na asfalte, štrku, snehu, piesku a blate. Inými slovami obrovské množstvo efektov.
Trate sú rôznorodé ale je pozoruhodné že ani jedna nebola v predchodcoch, Dirt sa odohrával v Taliansku, Španielsku, UK, Dirt 2 zasa v Japonsku, Alžírsku, Číne či v Chorvátsku. Dirt 3 prevetráme vo Fínsku, USA, GB a pod. Bohužiaľ čo sa týka nápadu trate sú narovinu povedané o ničom. Nemajú iskru a po polovice hry máte pocit že hráte to isté dookola.
Chýba nápad ako boli zbúrateľné historické pamiatky v Chorvátsku (Dirt 2). Ale čo tvorcovia ubrali na iskre tratí, pridali na disciplíne zvanej Gymkhana. Jedná sa o presne americký štýl freestylu na aute, skoky, šmyky, efekty. Máte malú trať a vašou úlohou je ju prejsť čo najlepšie bez toho aby ste svoje Subaru omotali okolo stĺpa. Medzitým aj nejaké tie skoky, výbuchy, šialená jazda pomedzi kontajnery (lodné, nie tie oceľové z Luníka IX). Gymkhana je osviežujúca časť hry ale má vadu na kráse – je povinná takže ak sa vám v nej nedarí, máte smolu.
Teraz tá najzaujímavejšia časť – vozový park :). Na samom začiatku prevetráte dve šikovné autíčka – Fiat Grande Punto S 2000, a Peugeot 306 S2000. Časom však ochutnáte vozy, ktoré sú žijúcimi legendami, vozy 60. 70. 80. rokov, ktoré vyhrávali ceny kam prišli, buginy, púštne špeciály a moderné vozy. Nieje problém prevetrať Mini, Mitsubishi Evo X, či legenárnu Lanciu Delta Integrale Evoluzione. No a to najlepšie na záver, autori dodržali slovo a v hre sú legendárne vozy už zakázanej kategórie WRC Group B.
Dirt 3 je rozhodne fantastická hra, ktorej treba dať šancu. Skvelý soundtrack, grafika v profi úrovni, freestylové srandy aj vážne závodenie medzi fínskimi stromami. Hre síce chýba prezentácia Dirtu 2 (spomeniem flash web stránku kde ste si mohli vytetovať čo ste chceli na prsia slečny a následne uložiť ako wallpaper) ale doháňa to svojou priamou surovosťou a zábavnosťou.
Veľa šťastia na trati :)
Minimálne požiadavky:
CPU: AMD Athlon 64 X2 2,8 GHz alebo Intel Pentium D 2,8 GHz
Pamäť: 2 GB RAM
HDD: 15 GB
VGA: Radeon HD 2000 256 MB alebo GF8000 256 MB
Doporučené požiadavky:
CPU: AMD Phenom II alebo Intel Core i7
Pamäť: 3 GB RAM
HDD: 15 GB
VGA: Radeon HD 6000 Series alebo výkonnejšia
Fotogaléria + Video:
autor: FORTYSE7EN