9.7 C
New York

Nepodceňujte únavu za volantom!

Published:

Únava vodiča významne zapríčiňuje dopravné nehody. Navyše, zväčša sa jedná o naozaj ťažké a tragické nehody, pretože k mikrospánku dochádza hlavne pri monotónnej jazde na otvorených úsekoch ako diaľnice, alebo cesty I. triedy. Venujte preto pozornosť faktom ako s únavou bojovať a ako jej predchádzať!

Vodič šoférujúci po 17 h bdelosti má asi rovnakú šancu účasti na dopravnej nehode ako keby mal 0,5 promile alkoholu v krvi. Teda 2x väčšiu pravdepodobnosť dopravnej nehody oproti triezvemu, resp. optimálnemu stavu. Výskum realizovaný v EÚ zo štatistík zapríčinených dopravných nehôd ukázal, že vedenie vozidla vodičom, ktorý je unavený alebo ospalý, zvyšuje riziko dopravnej nehody v priemere až 4-násobne!

Pod pojmom únava si najčastejšie predstavíme ospalosť spôsobenú nedostatkom spánku.  Tá má následok zníženie pozornosti vodiča, ako aj predĺženie reakčného času. Okrem dĺžky odpočinku je dôležitá aj jeho kvalita. Prerušovaný/nepravidelný spánok, hlučné prostredie alebo zdravotné problémy spôsobujú pocit únavy už krátko po prebudení.

Únava na cestách sa dostavuje aj v súvislosti s horúcimi letnými dňami. V kombinácii s dlhou monotónnou jazdou je to nebezpečná kombinácia. U niektorých ľudí je potom možné badať zvýšenú agresivitu smerom ku ostatným účastníkom premávky. Pocit únavy pritom vedie ku zníženiu ostražitosti, oneskorenej reakcii na vonkajšie podnety a horšej priestorovej koordinácii. Vodiči majú problémy s udržaním vozidla v jazdnom pruhu, prispôsobením rýchlosti voči vozidlám pred nimi, alebo pri predbiehaní.

Ťažké dopravné nehody spôsobené únavou, nie len mikrospánkom, sa vyskytujú najčastejšie na diaľniciach počas noci (od 2:00 do 5:00 h) alebo poobede (od 15:00 do 16:00 h). Sú zapríčinené prevažne opustením vozovky, či jazdného pruhu najmä do protismeru a stretom s blížiacimi sa vozidlami. Následky týchto nehôd sú vážne, pretože oneskorenie pri brzdení má za následok vyššiu nárazovú rýchlosť. Medzi relatívne najpočetnejšie skupiny vodičov, ktorí zavinia tento typ nehôd patria:

  • mladí vodiči do 25 rokov,
  • vodiči s poruchami spánku,
  • vodiči jazdiaci v noci,
  • vodiči z povolania pri diaľkovej doprave,
  • ľudia pracujúci na pracovné zmeny,

Spôsob, ako tomuto typu dopravných nehôd predísť tkvie aj v použití najnovších technológií a úprave infraštruktúry. Najpoužívanejšou technológiou je systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu (Lane Departure Warning System), ktorý pomocou kamery umiestnenej na spätnom zrkadle odhalí nechcené vybočenie z jazdného pruhu a upozorní naň buď vibrovaním volantu, sedadla, alebo zvukovým signálom. Vo vývoji sú už dlhšie aj systémy, ktoré dokážu u vodiča detekovať pocit únavy prostredníctvom zaznamenávania srdcovej činnostifrekvencie dýchania. Z pohľadu infraštruktúry môže byť riešením odstránenie pevných prekážok z blízkeho okolia vozovky.

Najúčinnejším opatrením je však uvedomenie si tohto rizika a dopriať si tak zastávku na okraji cesty alebo odpočívadle, počas ktorej naberieme nové sily pred ďalšou jazdou!

Vyrobené v spolupráci so superdrive.sk.

zdroj: aktuality.sk, Jozef Dlholucký, lesk.sk

Andy Synák
Andy Synák
Freelance fotograf a príležitostný grafik. Hlavne ale blogger, IT fanatic, nadšenec do internetu a marketingu... nedám dopustiť na skvelé autá a silné motorky :]

Related articles

Recent articles

spot_img

Stránka používa súbory cookies. Jej prezeraním súhlasíte s ich používaním. Viac info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close