Staň sa hrdinom novej série F1 2011 [recenzia]

Vlaňajšia „efjednotka“ zaznamenala úspech na poli automobilových závodov. Konečne to neboli len módy do GP4, už to bola plnohodnotná hra. Len spomeniem že hra priniesla realistické ovládanie, špičkový multiplayer, krásnu grafiku, kariéru pilota F1 so všetkým čo k nej patrí a detailné počasie. Bolo viacmenej jasné že pokračovanie bude. Ak mám osobne povedať tak som sa aj bál, či Codemasters nebudú chcieť len vytrieskať z hráčov peniaze a len recyklovať – v podstate na starú hru natiahnuť nové textúry. Bál som sa, že sa stane to isté ako u NHL, FIFA ba aj NFS (ktorému česť zachraňuje len Shift). Och, ako veľmi som sa len mýlil…

Prvé dojmy z hry – Menu

Spočiatku vás nič nepresvedčí o tom, že to nieje to isté, len v bledomodrom. Rovnaká inštalácia, rovnaké nastavenia… Uff, srdce moje, nebi tak rýchlo. Preskočil som intro, niekoľko hlásení a v tom… Menu. Menu je riešené úplne inak ako u 2010. Menu je živé, v pozadí sa hýbe celý paddock, fotografi fotia modelky a pod. Moja voľba ale padla na mód Career. To začína podobne ako u predchodcu rozhovorom kde sa vás reportér pýta, že odkiaľ to ste, kto ste a za aký tým jazdíte. Vaše odpovede už sú vlastne nastavenia – prefíkané a nevtieravé.

A tu prichádza druhé menu, to už je vo vašej kancelárii v motorhome. Tu máte Race Calendar, na ktorom ovplyvňujete priebeh sezóny, Notebook kde vám rovnako prezieravo chodia emaily od inžinierov, šéfa či agentov. Toto je treba pochváliť, dodá vám to pocit realistickosti vašej kariéry a zároveň vás hra nezdržuje nutnosťou tieto maily aj čítať. Nakoniec tu je už len možnosť vyberania si helmy. Takisto chválim, v 2010 boli helmy pomaľované len vlajkami, tu už je na výber veľa rôznych dizajnov takže na svoje si prídete.

Nuž… volíme Race Calendar a tam prvý závod sezóny – Austráliu. Ešte počas loadingu vám hra vypíše vaše štatistiky, prípadne, a znova pochvala, vaše ohlasy v tlači. Zo začiatku napr. niečo ako že Williams najal nováčika, alebo že RedBull vyhral závody a vaše postoje. Výborne! Ďalšia maličkosť, ktorá prispieva k pocitu reálnosti. Hneď ako sa vám načíta trať, tak sa ukáže animácia vás (jazdca) ako nasadáte do vozu. Pekné, ale nás zaujíma len to keď už sme v ňom.

Tretie menu vás už asi nezaskočí, tentoraz menu ponúk priamo ovplyvňujúcich auto, u inžiniera si nastavujete predovšetkým auto, a to rýchlym nastavením čo znamená len toľko že si vyberiete jednu z deviatich možností nastavenia vozu. Tri možnosti ponúkajú auto nedotáčavé ale stabilné, tri sú neutrálne a napokon tri ktoré núkajú auto menej stabilné, ale rýchle. Avšak pozor! Zatiaľ čo v 2010 to znamenalo len akú takú stratu či výhodu, v 2011 je to už o inom – ak si dáte auto nestabilné, tak máte čo robiť aby sa v neklopených zatáčkach udržalo. Ešte kým som pri tom, tak víkend sa skladá z tréningov, ktoré môžete vynechať, ale niekedy sa núka možnosť auto vyvíjať a to je pre úspech životne dôležité. Potom kvalifikácia a závod.

Okrem inžiniera si ešte na monitore vozu môžete pozrieť info o počasí, trati, a čase. Pre hardcore hráčov je tu možnosť pokročilého nastavenia auta od aerodynamiky, cez sprevodovanie až po motor a palivo. Tieto nastavenia však majú význam len ak máte povypínané rôzne pomôcky riadenia ako ABS či trakčnú kontrolu. V možnosti Pneu si nastavujete pneumatiky na tréning a kvalifikáciu, v závodoch sa už meniť nemôžu, ale je tu možnosť nastavenia stratégie závodu v ktorej zastávke po aké gumy pôjdete. No a nakoniec je tu možnosť Teammate, kde je porovnanie vás a týmového kolegu, keďže práve on je váš najväčší súper. Porovnáva sa 5 atribútov. Toto porovnanie má vplyv na vaše auto. Ak ste lepší ako kolega, dostávate možnosť vyvíjať auto a nové diely dostanete skôr ako kolega.

Adrenalín stúpa spolu s ukazovateľom RPM

No konečne sme na trati a zmena je už počuteľná. Fakt, že toto už nieje F1 2010 ale od základu nanovo vybudovaná hra ukazuje aj zvuková stránka. Motory konečne znejú ako znieť majú, pretekový inžinier konečne znie tak správne „vysielačkovo“ nie tak, ako by stál vedľa vás. Hudby si v hre veľa neužijete ale aj tá sa zmenila. K veci. Ako som už spomínal, nastavenia auta aj niečo znamená, a tak ma prekvapilo mierne zmenené ovládanie a bohapustá nedotáčavosť môjho Williamsu. Vtedy mi došlo, že treba triafať lepšie brzdné body a pracovať s plynom úplne inak ako u predchodcu. Po pár kolách to už mám v krvi. Pochvalu si zaslúži zmenený interface hry, všetko je tam , kde aj má byť, pod tachometrom navyše pribudli ukazatele KERS (Kinetic Energy Recovery System) a DRS (Drag Reduction System).

Ovládanie a grafická stránka hry?

Čo ale rozhodne nepochválim, je mapovanie tlačidiel. Ak hráte na klávesnici, ovládanie je fajn ale nutne žiada zmenu. Zariadenia KERS a DRS sú vľavo na Q a E, stav auta je zas na S. Ale čo znova sklamalo je nastavenia auta počas závodu, ako mapovanie motora a zmena pneu pred boxovaním. Tie sú totiž tak ako aj vlani na numerickej 123 nad QWERTY. Ak máte volant, ste nútení šmátrať po tlačidlách na klávesnici…

Grafika je na kvalitnej úrovni, stará sa o ňu engine Neon. Po Dirt 3 som síce čakal viac, no nadávať sa nedá. V podstate je to logické riešenie, aby hru ťahali aj slabšie stroje. Zamrzia len málo detailné textúry áut, mechanikov aj pilota. Vo fáze keď už jazdíte sa toho veľa nezmenilo. Ovládanie je síce iné, no rozhodne prepracovanejšie. Grafika ostáva, zvuk lepší. Pohovorme si však o maličkostiach. Napr. o prepracovanejších možnostiach poškodenia auta, realisticky zobrazených zavesení kolies ktoré skutočne aj pracujú tak ako v skutočnosti. Poteší (možno) aj kmitajúce zadné krídlo pod náporom vzduchu, a keď už sme pri krídle, tak aj jeho možnosť otvárania pri použití DRS je spracovaná. Aké tlačidlo na volante stlačíte, také tlačidlo stlačí aj pilot v hre. Toto sú pre niekoho možno opomenuteľné maličkosti, ale hre to dodáva realistickosť a mňa to rozhodne potešilo. Ale čo ma potešilo najviac, je… Safety Car. Je to tak, 2011-tka má konečne aj Safetycar…  Funguje výborne, pri nehode vyjde presne, rozsvecuje a zhasína svetlá v momente keď má, tak ako si to žiadajú pravidlá. Ale vám to páni trvalo

Teraz ale trochu hromženia. Hra znova trestuhodne opomenula zavádzajúce kolo na zahrievanie pneumatík, rovnako chýba aj víťazné kolo. Keď už spomínam zahrievanie, vaši súperi za safety carom gumy nezahrievajú, zatiaľ čo vy musíte (nemusíte ak si vypnete simuláciu pneu). Hoci je AI vylepšená na skvelú úroveň, predsa len obtiažnosť hry nestúpla. Práve naopak. Na mojom Williamse som s prehľadom nadelil v kvalifikácii 3 sekundy súperom. Autori pracovali na reálnosti áut ako HRT či Virgin, takže im nadelíte kolo, ale nemyslím si že Williams je schopný víťazstva nad napr. RedBullom. A to mám prosím pekne obtiažnosť AI na Medium...

Multiplayer a zábava s viacerými hráčmi

F1 2011 sa prezentuje aj multiplayerom, konkrétne online (cez Windows Live), LAN a napokon zvláštna voľba Splitscreen, dvaja hráči na jednom PC. Má to ale háčik, druhý hráč potrebuje Xbox 360 gamepad. Multiplayer je však spracovaný veľmi kvalitne. Okrem neho si ešte môžete buď sám, alebo s priateľmi zmerať sily na Time Trial, závode na čas na jedno kolo, Grand prix – závod s autom a traťou vášho výberu a mnoho iného.

Zhrnutie a hodnotenie

Čo dodať záverom. Verte, že F1 2011 má s predchodcom spoločné pramálo, je o totiž nová hra na starých základoch. Enginy EGO a NEON robia svoje, hru môžete hrať na volante aj na klávesnici, od arkádovky až po plnú simuláciu. Pre mňa je to rozhodne skvelá hra, ktorá ukazuje, že keď sa chce, tak aj na takom malom poli ako závody F1 je stále čo vylepšovať. Česť autorom, že nešli príkladom EA, nerecyklovali, a čo je najdôležitejšie – neodstrihli moderov – ľubovolne si môžte meniť potlače áut, heliem, kombinéz a podobne. Za toto im patrí obrovské plus.

F1 2011 – zaslúžených 8,5 z 10

 Plusy

  • simulačný faktor a úžasný pocit z jazdy
  • kvalitná AI, ktorá vás núti jazdiť precízne
  • dážď a diametrálne odlišné správanie monopostov
  • safety car a nové pravidlá
  • nové zmeny hlavne v engine

 Mínusy

  • vyššie nároky kladené na hráča (trpezlivosť)
  • pre perfektný pocit z hry nutnosť volantu
  • absencia zavádzacieho a víťazného kola

Video: F1 2011: Gameplay Trailer



autor: FORTYSE7EN

  • Anonym

    ahoj…musim este pridat ze behom zavodu je mozne si zvolit zmes paliva z pomedzi troch… samozrejme to ma vplyv na vykon motora, ale aj na spotrebu paliva… :D taktiez sa da zvolit lobovolna pneumatika behom zavodu na ukor strategie nastavanej na zavod….. ja to hram z volantom, AI profgesional, realisticke nicenie pneu a auta… osobne je to podla mna najlesia zavodna hra co sa tyka reality.. :D jednoducho nadhera.. :D