Dead Space 2: Zistíte čo je to strach [recenzia]

Október 2008 odhalil nový kult hororu – Dead Space. Rok 2011 prináša nástupcu, ešte šialenejšieho, akčnejšieho a krvavejšieho – nič pre slabé povahy… Odvážite sa prevziať osud do svojich rúk a v stopách hrdinu prechádzať jeho životom? Náboženské šialenstvo na jednej strane, zmutované zvyšky ľudí na strane druhej. Vy medzi tým, neviete komu veriť, bojujete s halucináciami, strachom a netvormi – toto je Dead Space 2.

O tom že hororové filmy sú viac menej na jedno kopyto sa ani netreba zmieňovať. Takmer šablónový dej, v ktorom sa partia amerických teenagerov vydá na nejaký super výlet a úplnou náhodou zablúdia na miesto kam nikto nechcel, či už je to mesto plné voskových figurín, opustený blázinec či les, kde sa pohybuje maniak s motorovou pílou. Poznáte to… Za posledné roky som videl azda jeden, možno dva kvalitné horory, spomeniem len Izba 1408, psycho horor podľa starej školy. Ale čo hry?

Hry sa vydali úplne iným smerom, smerom väčšej reality. Ak sa bojíte pri hororových filmoch, hry radšej ani neskúšajte. Hry stavajú na tom že vy dej nesledujete, vy ho žijete. Vy riadite kroky postavy, ktorá možno o chvíľu zomrie krutým spôsobom. Ak sa zľaknete, je to vaša chyba, vy ste tam šli. V hernom svete ale majú lepšie postavenie ako vo filmovom, keď už pre nič iné tak aspoň preto že nie sú na smiech. Verte že strach v hre vám pridá nejeden šedivý vlas. Klasiky ako I have no mouth and I must scream (v niektorých štátoch zakázaná pre vyvolávanie pocitov úzkosti), Silent Hill (toto som nezvládal hrať ani ja a to sa nebojím), Resident Evil či modernejšie F.E.A.R. , Condemned, Cryostasis (obrovské prekvapenie od Ukrajincov) či hra, ktorú nikto nečakal, a stala sa kultom – Dead Space.

Dead Space (ďalej ako DS) je klasický survival horor, dej je zasadený do budúcnosti, kde ako inžinier Isaac Clark so svojím týmom prichádzate na obrovskú loď Ishimura. Ishimura je ťažobná loď, ktorá sa tak nejak prestala hlásiť. Logicky vysielajú vás aby ste zistili v čom je háčik. To, čo nasleduje je horor pre silné povahy. Od pomalého preskúmavania chodieb lode, cez logické hádanky až po zbesilý útek pred nepriateľom ktorého nemožno zabiť, takže vám ostane len kričať a utekať…

Prečo vám to hovorím – DS 1 a 2 na seba presne nadväzujú. Za všetkým zlom stojí náboženstvo budúcnosti, Unitológia. Títo unitáci totiž uctievajú tzv. Marker, čo je v podstate modla, ktorú objavili na istej planéte. Zakrátko však zistíte že o Marker je značný záujem aj u iných rás, ako len ľudí (nie mimozemšťania to niesú). Marker navyše ľudí núti robiť šialenosti, prebúdza obrovskú agresivitu, chaos. Po vašom nie práve najlepšom pristátí na lodi Ishimura ste bojovali s tým čo ostalo z posádky, s príšerami, ktorých infekcia znetvorila. DS1 bol navyše bohatý na atmosféru, svetlá, hudba či momentky keď si pred vašimi očami sestrička podreže hrdlo. Nechýbali ani prechádzky po otvorenom vesmíre či boje v beztiažovom stave a vákuu.

Dead Space 2 bol teda jasná voľba, okolo celého DS sa vyvinulo univerzum – dve hry, dva filmy… všetko v rámci marketingu EA. DS 2 vytvorila firma Visceral games, čo je zmena oproti pôvodnej hre. Hra na jednotku nadväzuje všetkým, v hlavnej úlohe Isaac Clark ako jediný preživší masakru na Ishimure, je zatvorený v blázinci. Avšak v celej kolónii vypukne chaos, dozvedáte sa, že Marker bol prevezený sem a vlna vrážd, agresivity, kanibalizmu, šialenstva a krvi dorazila za vami znova. DS2 má však iný náboj ako DS1. Tu totiž nieste sami, ľudia v kolónii bojujú, vy to síce neuvidíte, ale dozvedáte sa to. Akurát vy sa pohybujete v priestoroch, kde už neostalo nič, len steny od krvi, zničené priestory a nepriatelia. Tí sú nebezpečnejší, silnejší a omnoho rozmanitejší ako v DS1. Beznohé torzo človeka nesúce akúsi tkanivovú bombu, tučný chlap ktorý vo svojom bruchu má veľa malých „sépií“, malé deti ktoré behajú po štyroch a na chrbte majú chápadlá, bábätká s akýmsi výbušným nádorom, vyzerajúce ako slimáky…A, samozrejme, tie väčšie potvory…

Túto háveď budete likvidovať rovnakými zbraňami ako v DS1, plus nejaké nové. Nečakajte žiadne pušky, pištole či raketomety. Kolónia sa živí ťažbou a tomu je prispôsobený aj zbraňový systém. Píly, plazmové rezačky, klincovačky a iné ďalšie srandy narobia z nepriateľa hromadu mäsa a tkaniva. Tieto „zbrane“, ale aj muníciu, lekárničky iné veci nájdete všade možne, okrem toho si ich môžete kúpiť v obchodoch. Obchod je vlastne jedna z vecí ktoré uvidíte strašne radi. Tie ďalšie sú Lavica (slúži na upgrade obleku a zbraní), Stázna pumpa (doplňuje energiu pre telekinézu a spomaľovanie nepriateľa) a Ukladacia jednotka, keďže hra sa po konzolovom vzore ukladá len na určitých miestach.

Hra má fantasticky prispôsobený Interface. Nečakajte v rohoch monitora stav nábojov či život. Stav nábojov sa vám ukáže len keď namierite zbraňou pretože zbrane majú holografický ukazateľ na pažbách. Takisto život vidíte stále, Isaacov oblek má na chrbte akúsi stupnicu života, ak vás zrania stupnica klesne. Holografický je aj inventár, ktorý je v reálnom čase, hra sa teda nezastaví. Zjaví sa pred Isaacom v 3D a vy okolo neho môžete otáčať kamerou, rovnako je to aj s videohovormi s preživšími a pod. Čím som sa dostal k ovládaniu. Ovládanie je výborne optimalizované pre myš a klávesnicu, je dobre rozložené a intuitívne predvídateľné. Myš na streľbu a mierenie, klávesnica na to ostatné. Zvyknete si veľmi rýchlo.

Na čo si ale možno už tak rýchlo nezvyknete je postavenie Iasaaca na obrazovke. Je totiž vľavo takže ho vidíte zo zadu a z pravého boku. Ťažko sa to vysvetľuje, ale tí čo hrali Resident Evil 4,5 by vedeli. Toto postavenie ale umožňuje lepší prehľad okolo vás, aj v inventári. A prehľad je v tejto hre veľmi dôležitý. Hoci hru robil iný tím, kvalitatívne hra neutrpela. Práve naopak – nabrala na objeme. Už nie len šedé priestory lode, ale interiéry budov, kostola, nemocnice či škôlky. Ostali aj šokové scény v nečakaný moment, ale aj výjavy z ktorých ide mráz po chrbte, spomenie matku, ktorá v šialenstve volá svoje dieťa a keď ho objíme tak ju roztrhá na kusy, horiace metro v ktorom kričia ľudia pred vami havaruje…

Takýchto scén je tu more, nepriatelia navyše zvyknú vykukovať spoza rohov než vás napadnú, niektorí prerazia steny nečakane, niektorí sa pomaly vynoria z tmy rovno pred vami. Po vzore Bioshocku sa postavám prikladá väčšia váha, zbierate spisy, útržky deja, takže viete že to skrvavené torzo ženy patrilo sestre v škôlke, ktorá sa priplietla do cesty deťom, ktoré momentálne čakajú na váš chybný krok zalezené v tme. Viete, že tie postavy mali svoju minulosť. Že nelikvidujete len „nepriateľa“ ale celé rodiny. Nedá mi nepripomenúť film Dead Space, ktorý bol prequelom k prvej hre, kde ste videli smrť kapitána Ishimury, ktorého ste v neskoršom stave stretli aj v hre a nebol to príjemný pokec.

Graficky je hra na slušnej úrovni, nečakajte však Crysis engine. Detaily Isaaca, netvorov, či interiérov sú dotiahnuté takmer k dokonalosti. Je aj dobre že len takmer. Hra váš PC nerozpáli dobiela, stačia jej aj priemerné výkony. Záblesky, tma či prechody pôsobia reálne, poslabšie je to z textúrami. Vtip je v tom že toto si ani nevšimnete, hra má totiž vlastnosť vás držať v permanentnom strachu, takže na nejaké detaily nezostáva čas. Blížim sa ku koncu tak ešte spomeniem vyšperkovaný multiplayer, kde každú chvíľu vychádzajú nové mapy v podobe DLC.

Toto sú detaily, ktoré robia z Dead Space 2 tak hororový kúsok. Náboženské šialenstvo na jednej strane, zmutované zvyšky ľudí na strane druhej. A vy medzi tým, neviete komu veriť, bojujete s halucináciami, strachom a netvormi, ktorí vás roztrhajú na kusy. Mimochodom, pri druhej návšteve nemocničného krídla Ishimury strach dostáva nový rozmer… ja som vás varoval :)

Minimálne požiadavky

  • Windows XP SP2 / Vista / 7
  • 2.8 GHz CPU (Pentium 4 2.8 GHz / AMD Athlon64 3000+ / Athlon64 X2 / Core Duo)
  • 1 GB RAM (XP) / 2 GB RAM (Vista / 7)
  • 256 MB grafická karta s podporou Shader modelov 3.0 (GeForce 6800 / ATI X1600)
  • DirectX 9 zvuková karta
  • 10 GB HDD

Zaujímavý fakt:
Jednotka bola „hororovejšia“, ale ľudia sa pri nej až priveľmi báli, preto EA rozhodlo že dvojka musí byť jemnejšia…

autor: FORTYSE7EN ; zdroj: obrázky - sector.sk, internet; video - youtube