Aké fotky na Facebooku priťahujú lajky?

ake-fotografie-pritahuju-like

Najviac lajkov budú mať aj tak vždy fotografie nahých žien, pretože sa zdá, že my muži by sme chceli olajkovať každú jednu. Ale ak sa máme baviť o fotografii všeobecne, mám pre vás zaujímavú správu. Existuje vzorec, podľa ktorého zhotovíte fotografiu a zaručene bude mať väčší úspech ako ostatné bežné.

Tento vzorec odhalili na Kalifornskej univerzite v spolupráci s firmou Nikon. Vraj bude vašich priateľov na Facebooku nútiť pod fotkami stlačiť „Like“. Odteraz budú vaše albumy populárne!

Čo treba fotografovať

Ak chcete nazbierať čo najviac ,,Páči sa mi to“ pri vašej fotografii, mali by ste sa zamerať na snímanie krajiniek, zvieratok (osobne odporúčam mačky) a jedla (jedlo naopak neodporúčam vôbec, pretože to veľmi skoro začne vašich kamarátov nudiť).

Štúdia, v rámci ktorej malo 500 osôb z celej Európy hodnotiť 35 fotografií s rôznymi objektmi a kvalitou, zistila, že portréty osôb alebo skupinové fotografie z rôznych udalostí získali najmenej kladných reakcií. Na základe svojich zistení výskumníci vytvorili vzorec, ktorý vám pomôže vybrať na zverejnenie také fotografie, ktoré vyvolajú čo najlepšiu možnú reakciu vašich priateľov:

vzorec-na-like-facebook

Fotografi publikujúci na Facebooku by sa tak podľa neho mali pokúsiť zachytiť na svojich snímkach krajinu (K) alebo zviera (Z) a mali by tiež zvážiť, či chcú pomocou kompozície snímky vzbudiť v divákoch pocit inšpirácie (I) (napr. zaujímavo zachytený západ slnka), pôsobiť vtipne (V) alebo milo (M). Zároveň je kľúčové čo najvernejším spôsobom zachytiť svetlo, teda použiť správnu expozíciu (SE), a zároveň minimalizovať rozmazanie (R) – (tu sa asi narušia plány používateľom Instagramu, ktorí rozmazávajú všetko, čo príde pod ruku).

Technická stránka snímky pri získavaní priazne ostatných užívateľov tiež hrá istú rolu – výsledky ukázali, že snímky s nízkym rozlíšením alebo rozmazané majú menšiu šancu získať kladné hodnotenie, a že dobre osvetlený záber bude vždy úspešnejší než tmavý alebo preexponovaný. Experiment tiež prekvapivo ukázal, že aj napriek obľúbenosti rôznych kreatívnych filtrov nemajú tieto efekty takmer žiadny vplyv na počet získaných označení „Páči sa mi to“.

„Na základe našej štúdie sa dá povedať, že ide najmä o emócie a kvalitu. Keď sme sa účastníkov štúdie pýtali, ktoré fotografie by sa im v službe Facebook páčili, zisťovali sme tiež, aké majú z danej snímky pocity. Najsilnejšiu väzbu k počtu označení „Páči sa mi to“ majú fotografie, ktoré pôsobia na diváka inšpiratívne. Vďaka tomu boli zvýhodnené krajinky nad portrétmi, ktoré skôr vzbudzujú pocit šťastia ako inšpirácie. Platí tiež, že nízka kvalita snímky môže zabrániť vo vzbudení emócií. Ak ľudia vidia efekt červených očí, nedostatočne nasvietenú scénu alebo rozmazané tváre, významne klesá šanca, že ich snímka osloví.“ hovorí Dr. Paul Piff, ktorý viedol výskumný tím.

Experiment sa uskutočnil pri príležitosti nedávneho uvedenia modelu Nikon COOLPIX S800c, ktorý tradičné funkcie kompaktného fotoaparátu prepája s možnosťami inteligentného zariadenia s platformou Android™. Vďaka aplikáciám tak umožňuje okamžite a jednoducho na sociálnych sieťach zdieľať snímky v kvalite, pred ktorou bežné smartfóny blednú závisťou.

Či je nasledujúce video reklamný ťah alebo to naozaj funguje, si už budete musieť vyskúšať na vlastných fotografiách.