Šialenstvo menom Crash test

Na svete je obrovské množstvo áut a sú prakticky všade. Autá sa dokážu vyrovnať s najrôznejším terénom, rozmanitými teplotami, váhami a dĺžkami tras. Ale napadlo vás niekedy, čo tieto autá naozaj musia zvládnuť pre to, aby mohli uzrieť cesty?

Trochu z histórie. Crash testy tu neboli večne, a sú pomerne mladé, ich etabolovanie do výrobného procesu auta sa datuje do 90. rokov. Dovtedy sa autá vyrábali len pre presun obyvateľstva, nie pre ich ochranu. Medzi najznámejšiu organizáciu venujúcu sa Crash testom je nezávislý tester Euro NCAP, ktorého podmienky musíte splniť, ak chcete auto predávať v európe. Nové autá nejdú zákonite hneď na testy, ani nemusia, je len na vás ako na výrobcovi či chcete auto otestovať, ak vám počítačové simulácie nestačia. Výsledkami sa potom môžete prezentovať v reklame.

Požiadavky na bezpečnosť auta sa zvyšujú podľa toho o aký typ auta ide. Otvorený kabriolet logicky nikdy nebude mať takú torznú tuhosť ako jeho kolegovia s plechovou strechou. Zaujímavým mýtom je že malé autá nič nevydržia. Dovolím si odvolať sa na jeden test, v ktorom proti sebe pustili Audi Q7 a Fiat 500. Tí z vás čo by si v prípade kolízie vybrali sedieť v Audi by mali smolu, ťažké SUV sa roztrieskalo omnoho horšie ako malý Fiat.

Crash testy sa robia na plne zmontovaných autách, nejde teda o žiadne prototypy ani testovacie vzorky. Testujú sa nárazy spredu, zboku, odozva Airbagov, bezpečnosť chodcov (ktorých auto zrazí),  a množstvo ďalšieho. Pri čelnom náraze sa auto spustí v rýchlosti 55-60 km/h proti nehybnej prekážke. Pri náraze zboku sa testuje odolnosť a tuhosť karosérie, navyše kvalita a výstuha dverí ktoré sa musia dať otvoriť.

Pozrime si ale bližšie požiadavky na to, čo musí auto zvládať.

Karoséria

  • Karoséria musí vydržať vskutku veľký náraz, nesmie sa roztrhnúť, ani rozlomiť
  • Deformačné zóny musia byť tak, aby deformačná energia nesmerovala do kabíny, ale aby auto „obtekala“
  • Motor, poväčšinou umiestnený vpredu, musí pri čelnom náraze smerovať pod auto nie do priestoru vodiča
  • Pri zrážke by nemali odletovať žiadne časti karosérie, skrutky musia držať
  • Dvere sa po bočnom náraze musia dať otvoriť bez ohľadu na to aké veľké je poškodenie (crash testy sa robia v 60 km/h)
  • Kolesá sa nesmú odtrhnúť a ohroziť tak okolie

Interiér

  • Sedadlá sa po zrážke nesmú utrhnúť
  • Takisto na svojom mieste musí ostať aj prístrojová doska a volant so stĺpikom riadenia
  • Bezpečnostné pásy sa nesmú utrhnúť v bodoch upevnenia ku karosérii
  • Airbagy musia vystreliť včas
  • Pedále plynu, brzdy a spojky nesmú vniknúť hlbšie do kabíny, inak by vodičovi rozlámalo nohy ako slané tyčinky

Ostatné

  • Predná kapota nesmie mať silnú výstuhu, aby pri zrážke s chodcom mohla absorbovať náraz
  • Bočné okienka sa musia po zrážke rozsypať, takisto aj zadné okno
  • Predné okno sa nesmie rozsypať (za týmto účelom je v prednom skle fólia)

Toto sú tie najdôležitejšie a najznámejšie prvky testovania. Pridám aj pár videí aby ste videli ako to všetko prebieha. Crash testy sa však robia väčšinou na osobných autách a na kamiónoch. Teda žiadne dodávky (väčšinou) a už vonkoncom nie športové a superšportové vozy. Prečo – jednak rozbíjať pár Ferrari alebo Lamborghini o stenu tak trochu lezie do peňazí, druhý dôvod je ten, že tieto vozy sa nepredávajú masovo, ročne sa ich predá len niekoľko desiatok.

Pozrime si pár vozov

Volvo S60 – 5 hviezdičiek

Fiat 500 – 5 hviezdičiek

Škoda Octavia – 4 hviezdičky

Brilliance BS6 – 3 hviezdičky (na druhý pokus, prvý bol absolútne fiasko)

Hyundai Sonata – 2 hviezdičky

Daewoo Lanos – 1 hviezdička

Holden Commodore – žiadna hviezdička a uvidíte aj prečo

Volkswagen Transporter T1 – test dodávky pri rýchlosti 80km/h, ktorá je naložená štyrmi tonami cementu a náraz do pevnej prekážkovej bariéry. (údaje na začiatku videa sú chybné)

?

Smart Fortwo – 5 hviezdičiek

Je vidieť že bezpečnosť áut sa zvýšila ale viete koľko má to vaše hviezdičiek? Moje má dve a to môže znamenať aj to že je to možno posledný článok odo mňa :D Hlavne jazdite bezpečne :)

autor: FORTYSE7EN

zdroj: youtube, foto: internet
  • Ďakujem, že si napísal tento článok. Uvedomil som si zopár vecí pri tých videách. Minimálne na aute bez airbagov je riziko jazdiť :/ musím ale reagovať na príklad Audi Q7 vs Fiat 500. Nespochybňujem ten názor, ani testy NCAP, ale asi mi nikdy nedovolí prirodzené zmýšlanie a základné znalosti fyziky, cítiť sa bezpečnejšie v malom aute :)