Najdrsnejšie havárie v F1 – part 2

V parte 1 ste videli 10 havárii, ktoré divákmi otriasli, ale to ani zďaleka nieje všetko. Prinášam vám ďalších 10 havárii, niektoré so šťastným koncom a niektoré také, ktoré svetu zobrali hrdinov motoršportu. Za 61 rokov F1 sa ešte nikdy nestalo, aby v čo i len jedinom preteku došli do cieľa všetky vozy…

O tom že Formula 1 je v prvom rade komerčná zábava azda netreba ani informovať, ale nie vždy tomu tak bolo. V obsiahlej 61 ročnej histórii povstalo veľa hrdinov a veľa z nich aj zomrelo pri nehodách. F1 sa bezpečnosťou začala zaoberať podstatne neskoro, až v roku 1994, po čiernom víkende, kde počas tréningov havaroval Rubens Barrichelo, v kvalifikácii zahynul Roland Ratzenberger a v závode zahynul Ayrton Senna. Od toho okamihu sa prestalo so životmi pilotov hazadrovať.

Nehoda 1 – Felipe Massa 2009- Felipeho zasiahla uvoľnená pružina z iného monopostu v rýchlosti vyše 200 kmh priamo do hlavy, Felipe stráca vedomie a v rýchlosti 150km/h havaruje. Zranenia vážne, liečil sa pol roka. Smrti unikol len tesne.

Nehoda 2 – Heikki Kovalainen 2008 – Fín stratil kontrolu nad vozom a vo veľkej rýchlosti voz doslova zapichol do pneumatikovej bariéry. Jeho zranenia neboli veľmi vážne a štartoval už vo ďalšej VC.

Nehoda 3 – Rubens Barrichelo 1994 – Nehoda z tzv. čierneho víkendu F1, Rubens vyletel z trate a havaroval na pneu bariére. Síce zranený, ale prežil. To ešte nikto netušil že ďalšie dve tragédie ich na Imole ešte len čakajú.

Nehoda 4 – Riccardo Paletti 1982 – Mladý, len 23 ročný pilot sa dostal do kontaktu na štart a hoci to nevyzerá vážne, Riccardo trpí, má zlomené obe nohy, pomliaždeniny a vnútorné zranenia. Akoby to nestačilo, voz začne horieť a Riccardo sa dusí. Na následky vnútorných zranení zomiera.

Nehoda 5 – Gerhard Berger 1989 – Imola, San Marino, zákruta Tamburello. Gerhard vylieta z trate a ťažko havaruje. Znalci F1 si iste všimnú, že je to presne to miesto kde o pár rokov neskôr tragicky havaruje Senna. Berger má však „šťastie“. Hoci v plameňoch strávil takmer 30 sekúnd, napokon prežije a dnes sa teší dobrému zdraviu.

Nehoda 6 – Ronnie Peterson 1978 – Nešťastný kontakt vozidiel spôsobil haváriu tohoto pilota. Peterson je v bezvedomí a v plameňoch. Ale žije. Je v pomerne dobrom stave, má len zlomeniny nôh a odvážajú ho do Milána. Preteky sú reštartované. Ale… Ronnieho zlomeniny sú vážne a tak sa lekári rozhodnú po dohode s Ronniem nohu amputovať. Ronniemu sa však utvorí tuková embólia a do rána zomiera.

Nehoda 7 – Piers Courage 1970 – Všimnite si, že v roku 1970 neexistovali výbehové zóny a diváci stáli len pri trati. No o to bližšie boli pilotom. Mnohí dokonca na vlastné oči videli, ako legendárny Courage havaroval a uhorel. Dnes sa meno Courage spája so svetom LeMans, Courage je totiž značka športových špeciálov GP2.

Nehoda 8 – Mika Hakkinen 1995 – Mika vytočil pretáčavý šmyk a vcelku vážne havaroval. Mal problémy s poškodením hlavy a chrbtice. Po preliečení sa vracia a dnes sa takisto teší dobrému zdraviu.

Nehoda 9 – Kimi Raikkonen 2001 – Nováčik Kimi doplatil na jazdeckú chybu a dostáva hodiny čo však neskoro spozoruje Jean Alesi a dostávajú sa do kontaktu. Zo zdemolovaných monopostov obaja vychádzajú bez zranení.

Nehoda 10 – Christian Albers 2006 – Albers sa po štarte ocitá v zhluku iných vozov čo sa mu napokon nevyplatilo, a jeho voz dostáva úder zozadu. Následne sa vznesie do vzduchu a urobí pár otáčok, po ktorých je jasné, že Toyota touž nerozchodí. Otrasený Albers zo závodu vypadáva.

Tak dúfam, že vás druhá časť havárií zaujala. Vidíte, koľko mužov znášalo bolesti, popáleniny a často aj smrť preto, aby dnes bol motoršport bezpečnejší ako pre pilota, tak aj pre divákov. Doby, keď piloti odchádzali z hotela na závody pobalení, lebo nemohli vedieť či sa ešte vrátia, sú už preč. Bohužiaľ sa nezachovala veľká časť nehôd na videu, napr nehoda 1959 Mike Hawthorn, 1961 Wolfgang von Tripps, či legendárny Bruce McLaren. Ak sa vám článok páčil, ohodnoťte a tešte sa na Part 3 :)

autor: FORTYSE7EN